Çay üreticisinden isyan: “Çayımızı satamıyoruz, çayımız yandı; zor durumdayız”
Özel Haber: Gençağa Karafazlı
RİZE – Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın memleketi olan Rize’nin Güneysu ilçesinde çay üreticileri, ÇAYKUR’un yaş çay alım merkezlerinde yaşanan taşıma ve organizasyon sorunları nedeniyle ürünlerini teslim edemediklerini belirterek tepki gösterdi. Alım merkezlerinde biriken tonlarca yaş çay yanma tehlikesiyle karşı karşıya kalırken, bazı noktalarda çayların zarar gördüğü ifade edildi.
Çay üreticileri yaşadıkları sıkıntıları cep telefonlarıyla kayda alarak kamuoyuyla paylaştı. Üreticiler, Mayıs ayı yaş çay kampanyası öncesinde AK Parti Rize İl Başkanı Yılmaz Katmer tarafından duyurulan yeni çay taşıma sistemini hatırlatarak yaşanan aksaklıklara tepki gösterdi.

AK Parti Rize İl Başkanı Yılmaz Katmer, 2026 yılı yaş çay kampanyası öncesinde yaptığı açıklamada, uzun yıllardır kooperatifler aracılığıyla yürütülen çay alım yerlerinden fabrikalara çay nakli ve yükleme işlerinin bundan sonra ÇAYKUR bünyesindeki ÇAYSAN tarafından gerçekleştirileceğini duyurmuştu. Katmer, proje kapsamında yaklaşık 3 bin kişinin 4 ay süreyle istihdam edileceğini, çalışanlara sigorta yapılacağını ve aylık 30 bin lira maaş ödeneceğini açıklamıştı.
Projenin detaylarını anlatan Katmer, “Biz de dedik ki bunu yurt dışından gelenler değil, bizim insanımız yapsın. Afganistan’dan geldi, Pakistan’dan geldi, Türkmenistan’dan geldi, Suriye’den geldi. Bırak kardeşim bizimkiler gelsin. 700-800 milyon lira civarında bir para, az para mı? İşte sana bir çalışma yöntemi. Bunu da iyileştirme yapma adına arkadaşlarımız risk aldı. Allah razı olsun” ifadelerini kullanmıştı.
Ancak kampanya öncesinde yapılan bu planlama sahada karşılık bulmadı. Yaş çay yükleme işlerinde çalışacak yeterli sayıda yerli işçi bulunamayınca ÇAYKUR, alım merkezlerinde biriken yaş çayı fabrikalara sevk etmekte zorlandı. Bu durum üreticilerin çaylarını teslim edememesine yol açarken, bazı alım yerlerinde bekleyen çayların yandığı belirtildi.
Türkiye’nin çay üretim merkezi olan Rize başta olmak üzere Trabzon, Artvin ve Giresun’da üreticiler sezonun başlamasıyla birlikte yoğun bir çalışma dönemine girdi. Ancak ÇAYKUR’un uyguladığı kota ve kontenjan sistemi nedeniyle binlerce üretici mağdur olduğunu belirtirken, bu durumu fırsata çeviren bazı özel sektör firmalarının yaş çayı devletin açıkladığı fiyatın altında, 27-28 lira seviyelerinde satın almaya başladığı öne sürüldü.
ÇAYKUR, geçen cuma gününe kadar serbest alım yaparken, cumartesi günü dekara 60 kilogram, pazar günü ise dekara 30 kilogram kontenjan uyguladı. Ardından üreticilere gönderilen mesajlarla, 1 Haziran itibarıyla yaş çay alımlarının randevulu sistemle sürdürüleceği duyuruldu.
ALIM MERKEZLERİ DOLDU
ÇAYKUR’un kota ve kontenjan uygulamasını devreye almasının ardından Güneysu’daki Yeşilköy ÇAYKUR Alım Merkezi’nde çekilen görüntüler, alım noktalarında yaşanan yoğunluğu gözler önüne serdi. Tonlarca yaş çayın yerde bekletildiği, alım merkezlerinde ciddi yığılmalar oluştuğu ve bazı noktalarda çayların zarar gördüğü görüldü.
“BİZİ ZOR DURUMDA BIRAKTILAR”
Yeşilköy Mahalle Muhtarı Ahmet Türk, yaşananları planlama eksikliği olarak değerlendirdi.
“Güneysu Yeşilköy Köyü Saray mevkisindeki ÇAYKUR çay alım yerimiz tamamen dolu. Aynı şekilde Yeşilköy merkez alım yerimiz de dolu. AK Parti Rize İl Başkanı Yılmaz Katmer çok güzel bir çalışma yaptı, teşekkür ediyoruz. Ancak bunun altyapısı oluşturulmadan uygulamaya geçildi. İnsanlar şimdi büyük sıkıntı çekiyor.
ÇAYKUR bize bir kamyon gönderdi. Çayı üretici kendi yüklüyor, fabrikaya götürüp satmaya çalışıyor. Ama önceden bir hazırlık yapılmadı. Muhtarlara bilgi verilmedi. Köylerdeki işsiz insanlar yönlendirilseydi ekipler kurulabilirdi. Şu anda ne yükleme ekibi var ne de çayı taşıyacak ekip.”
“ÇAY ZARAR GÖRDÜ”
Türk, kota ve kontenjan uygulamalarının yanı sıra yükleme personeli eksikliğinin de üreticileri zor durumda bıraktığını belirterek, üreticilerin çaylarını kendi imkânlarıyla taşımak zorunda kaldığını, bazı alım merkezlerinde bekleyen çayın zarar gördüğünü söyledi.
“KİMSENİN UMURUNDA DEĞİL”
Bir çay üreticisi ise yaşananlara tepki göstererek şunları söyledi:
“Kimsenin umurunda değil. Alım yerinde çay vurulmuyor. Buyurun, çayın durumu ortada; duman veriyor. Burada 14 ton çay bekliyor. Köylüler bugün çaylarını satacak. Benim çocuklarım da dahil. Gördüğünüz gibi alım yeri tamamen dolu. Dışarıdaki yanmış çay bu. Esas çay içeride duruyor. Belki 200 kilo çay yanmış durumda ve karıştırılmamış.”
Öte yandan üreticiler, ÇAYKUR Genel Müdürü Yusuf Ziya Alim’in kampanya öncesinde yaptığı “Hazırız” açıklamalarına rağmen sahada ciddi organizasyon eksiklikleri yaşandığını savundu.
Çayını ÇAYKUR’a teslim edemeyen çok sayıda üreticinin özel sektör fabrikalarına yöneldiği, bu nedenle bazı fabrikaların önünde uzun araç kuyrukları oluştuğu gözlendi. Üreticilerin kiraladıkları araçlarla çaylarını taşımak zorunda kaldıkları, bazı bölgelerde ise yoğunluk nedeniyle izdiham yaşandığı belirtildi.



