RİZE – Devam eden çay hasadında ürününü ÇAYKUR’a veremediğini vurgulayan üreticiler, yaşanan duruma tepki gösterirken, “Yeter, artık. Buna bir çözüm bulun” dedi.
Türkiye genelinde 205 bin çay üreticisi, yaş çay kampanyasının bitmesine günler kala adeta isyan noktasına geldi. 2026 yılı Mayıs ayında başlayan birinci sürgün yaş çay alım kampanyasının sonuna yaklaşılırken, ÇAYKUR’un kota ve kontenjan uygulamaları üreticiyi ağır bir ekonomik çıkmaza sürükledi. Devletin açıkladığı 35 liralık taban fiyata rağmen ürünlerini satamayan üreticiler, çaylarını 25 lira gibi düşük fiyatlarla özel sektöre vermeye zorlandıklarını belirterek duruma tepki gösteriyor.

Hasat sezonunun ilk günlerinden itibaren alım merkezlerinde yaşanan yoğunluk ve yetersiz kapasite gerekçesiyle uygulanan sınırlamalar, üreticiyi çaresiz bıraktı. Rize başta olmak üzere birçok bölgede üreticiler, topladıkları çayı kendi imkânlarıyla taşıyıp özel sektör fabrikalarına götürmek zorunda kalırken, bazı fabrikaların kapısında yüklü kamyonların saatlerce bekletildiği görüntüler tepkileri daha da büyüttü.
Yaşadıkları mağduriyeti cep telefonlarıyla kayıt altına alan üreticiler, bu görüntüleri sanal medya hesaplarından paylaşarak seslerini duyurmaya çalışıyor. Çay üreticileri, mevcut alım politikalarının değiştirilmemesi halinde mağduriyetin 2’inci sürgün çay kampanyasında daha da derinleşeceği uyarısında bulunuyor. Çay üreticileri, çay alım yerleri ve çay fabrikalarında yaşadıkları ve kayıt altına aldıkları o görüntülerde tepkileri şu şekilde dile getirdiler: “Beyler saat 6’yı geçiyor.Eskiden ne yapıyorduk? Gece çaylar elimizde kalıyordu, 7’de çıkıyorduk eve.Bak şimdi… burada araba dolacak.İçeride çay var, üst katta. O dolacak, arabaya yüklenecek, gidecek. Ondan sonra bu bezeyi takacağız, içeri alacağız. Demek ki bu sene biz eskiyi arar olduk.Bu sene geçen sene gibi değil ya.”
‘ALIM YAPILMIYOR’
ÇAYKUR’un yarın alım yapmayacağı yönünde mesaj attığını belirten üretici, “Haftada iki gün alım yok. Bu milleti kandırıyorsunuz herhalde. Şu milletin haline bak ya. Neden çay yok? Söyle o zaman! Ben de kontenjanı 15 kiloya düşüreyim, 20 kiloya düşüreyim, söyle! Bu millet bu kadar aptal mı da anlamıyor? Benim Çaylı köyünde çaylar hemen hemen bitti. Milletin belki 5-6 kişinin çayı vardır. Ziraat odası başkanı Bünyamin Aslan diyecek siz yapacaksınız . Sen kalkıp diyorsun ki ‘Yok çay almayacağız. Yarın kontenjan uygulayacağız.’ Siz nasıl insanları bu kadar yönlendiriyorsunuz Bünyamin Aslan dediği ile iş yapıyorsunuz” diye tepki gösterdi.

‘YÜKLEYİCİ YOK’
Çay alım yerinde çay yükleyen üreticiler, “Şu an insanların çektiği rezillik. Alım yerimizde bir tane yükleyici yok. Rezilliği görün müdür bey. Üreticinin çektiği rezillik budur! Kaç gündür böyle, üretici mi yükleyici mi belli değil artık. Yeter. Bu işe bir son verilmeli. Yükleyicimiz bir an önce gelmeli. Sayın müdürüm, bu videoya iyi bak. Üretici araba mı yükleyecek, çay mı satacak” ifadelerini kullandı. Çay fabrikasında yaşanan araç yoğunluğuna dikkat çeken başka bir üretici de, “Çamlıhemşin Organik Çay Fabrikası. Dün akşam saat 7’den beri gelen araç hâlâ boşaltılmadı. Yok bant arızası. Yok şu arıza. Bu kadar araba burada duruyor. Ondan sonra Çaykur diyor ki: Alıma şu saatte başlayacağız. Kooperatiften araç istiyor haliyle, biz 200 üyeli kooperatif olsak bile kimse hiçbir yere araç yetiştiremez” diye belirtti.
